Next Jump: fejleszd munkatársaidat, ezáltal tedd sikeresebbé az ügyfeleidet!

Szerző: | 2019. 12. 16. | Agilis szervezetek

Olvasási idő:

A The Corporate Rebels egy két srácból álló mini csapat, akik otthagyták nagyvállalati munkájukat azért, hogy felkeressék a világ leginspirálóbb munkahelyeit. A sok tapasztalatot – amit így a földgolyó legprogresszívabb vállalataitól első kézből szereztek meg – különféle fórumokon osztják meg a világgal.

2016-ban osztották meg a New York-i székhelyű Next Jump cég történetét. A cég azért inspiráló, mert már szinte rögeszmésen fejleszti saját dolgozóit, akik ezáltal képessé válnak egymás fejlesztésére is, ezáltal pedig hatékonyan képesek ügyfeleik sikereihez is hozzájárulni.

 

A Next Jump falain belül: egy inspiráló munkahely létrehozásához vezető négy lépcső

 

➔ A Simon Sinekkel való találkozónk után nem sokkal már a Next Jump szervezeti kultúráját bemutató körbevezetésen vettünk részt a cég New Yorkban, a Fifth Avenue-n található irodájában. A vállalat egyik munkatársa, Amir vállalta magára az idegenvezető szerepét.

Miközben keresztülhaladtunk a helyiségeken, igyekeztünk minél többet megtudni az egyedülálló irodai kultúrájukról, alapelveikről és a bevált gyakorlataikról. Közvetlenül az irodatúra után Charlie Kimmel és Meghan Messengerrel, a vállalat társ-vezérigazgatóival volt találkozónk, akiknek a szemlélete egészen egyedi, felettébb inspiráló, és szinte semmiben sem hasonlít a hagyományos munkahelyekre jellemző szemléletmódra.

Charlie Kim, a Next Jump technológiai vállalat alapítója és társ-vezérigazgatója a céget 1994-ben indította el főiskolásokat megcélzó kuponos vállalkozásként. Mára a világ legnagyobb, munkavállalói megtakarítási és jutalomprogramokkal kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtó vállalatává nőtte ki magát. A Next Jumpot a vállalati kultúrája és a dolgozók személyes fejlődésére helyezett hangsúly különbözteti meg a többi cégtől. A vállalat példája tökéletes bizonyíték arra, hogy a dolgozókkal való törődés és az egyéni kiteljesedésük minden eszközzel való segítése igenis összeegyeztethető a forprofit vállalkozással és a világ jobbá tételére való törekvéssel.

A küldetésükből egyértelműen kiolvasható ez a nézet: a Next Jump forprofit vállalatként az idejét és erőforrásait a dolgozói egyéni kibontakozására (Better Me, „jobb én” program) és mások megsegítésére (Better You, „jobb te” program) fordítja, amivel jobbá teszi a világot (Better Us, „jobb mi” program).

Személyes fejlődés

➔ Charlie és Meghan szemléletének megfelelően a személyes fejlődést a középpontba helyező vállalati kultúra képezi a vállalkozásuk alapját. A „Better Me + Better You = Better Us” nézetük szolgál a Next Jump szervezeti kultúrájának alapjául. Annyira fontosnak tartják ezt a kultúrát, hogy a dolgozók a munkaidejük 50%-át fordítják önmaguk fejlesztésére és kiteljesítésére, míg a maradék 50%-ot töltik a vállalkozás fejlesztésével. A Next Jump dolgozóinak személyes fejlődését személyre szóló fejlesztési modellel ösztönzik. Ez a modell négy különálló képzési modulból tevődik össze, amint azt a fentebb látható piramis is mutatja.

Charlie megosztotta velünk egy gyerekkori élményét, ami a Next Jump szervezeti kultúrájának kialakítására inspirálta. Ez az élménye ültette el benne a szándékot, hogy egyszer majd egy olyan céget szeretne alapítani, amellyel az édesanyját és az édesapját is büszkévé teheti. 

Charlie kisgyermekkorában egy ideig Nigériában élt a családjával, ahol a gyümölcsök rettenetesen rossz minőségűek voltak. Charlie látta, hogy az édesanyja mindig félreteszi és megőrzi a legjobb mangómagokat és más gyümölcsök magjait is, hogy majd a hátsó kertben elültesse azokat. Egyszer Charlie azon igyekezetében, hogy rámutasson az anyukája erőfeszítésének hiábavalóságára, eléállt, és ezt mondta: „Anyu, hát nem tudod, hogy a fák csak hosszú évek alatt nőnek meg? Hiszen mi csak két évig maradunk itt. Akkor pedig mi értelme ennek az egésznek, miért csinálod ezt?” Az édesanyja erre egy egyszerű kijelentéssel felelt: „Azért teszem ezt, mert így helyes.” Mint kiderült, Charlie és a családja az eredetileg tervezettnél jóval több ideig, összesen 17 évig élt Nigériában, így pár év elteltével nekik voltak a legfinomabb gyümölcseik az egész közösségben, amiket természetesen szívesen megosztottak másokkal is.

Charlie és Meghan a dolgozók kiégésének megelőzése kapcsán az egyéni kiteljesedés fontosságát hangsúlyozták. A Harvard School of Education által végzett egyik kutatásra hivatkoztak, amiből az derül ki, hogy „nem a munkahelyi túlterheltség, hanem egymagában az a legfőbb oka a munkahelyi kiégésnek, hogy a dolgozók túl sok időt töltenek a munkahelyi környezetben önmaguk kibontakozásának és kiteljesítésének megtapasztalása nélkül”. A Next Jumpnál ez ellen úgy küzdenek, hogy vezetőképzést tartanak a dolgozóknak, mivel Charlie és Meghan őszintén hisz abban, hogy a szervezet minden alkalmazottja alkalmas vezetőnek. A fejlődés négy szintjét alkalmazzák a dolgozók képzése terén, aminek segítségével az alkalmazottak kiaknázhatják a bennük rejlő lehetőségeket, és javíthatnak a gyenge pontjaikon. A képzési és visszacsatolási módszereik alapját a társaktól jövő építő befolyás képezi.

Testedzés

Az irodájukban való körbevezetés során teljesen egyértelművé vált, hogy a Next Jump szervezeti kultúrájában szembetűnően nagy hangsúly került a testi egészségre. Az íróasztalok körül mindenhol egészséges rágcsálnivalókat és italokat látni, az irodához tartozik egy jógaterem és pihenőszoba, valamint egy hatalmas fitneszterem.

Meghan említette nekünk, hogy nagyon fontosnak tartják a fittséget, így minden dolgozójukat arra buzdítják, hogy rendszeresen, hetente legalább kétszer használják az edzőtermet. Még egy appjuk is van, amivel testmozgásra igyekeznek ösztönözni a munkatársakat oly módon, hogy az alkalmazásban nyomon lehet követni a többiek fitnesztevékenységét, ezzel felkeltve bennük a versenyszellemet. Úgy tűnik, hogy működik a módszerük: amikor délután 3 körül a fitneszteremhez érünk, az egyik dolgozó éppen edz egy személyi edző útmutatása alapján.

A személyes fejlődés mindig kemény munkát kíván meg, és Charlie tapasztalata szerint annak kapcsán a legnehezebb feladat az, hogy soha ne tévesszük szem elől a helyesnek tartott alapelveket, és mindig azoknak megfelelőn cselekedjünk, ami ráadásul nem tesz mindenkit azonmód boldoggá. Charlie abban hisz, hogy a hosszan tartó boldogság az igazi boldogság. Megkérdeztük tőle, hogy mindegyik dolgozó ugyanúgy lelkesedik-e a testedzésért, és egyetért-e annak kiemelt fontosságával. Charlie erre ezt válaszolta: „Mi mindössze csak annyit teszünk, hogy megkönnyítjük a rossz elkerülését és a jó gyakorlását.”

„Meggyőződésünk szerint az egészséges test mindenki számára fontos, ezért a lehető legnagyobb mértékben igyekszünk népszerűsíteni az egészséges életmódot.”
Érzelmi jólléttel kapcsolatos tréning

Igyekeznek nem megfeledkezni az érzelmi oldal fontosságáról sem, ezért a Next Jump munkatársai szívesen vesznek és adnak visszajelzést a többieknek. Erre a célra, vagyis az egyéni teljesítmény és a csapatok teljesítményének értékelésére egy appot használnak, emellett a dolgozókat szituációs foglalkozásokon való részvételre is biztatják. Azonban szerintünk a legérdekesebb újításuk a beszélgetőpartnerek rendszere; ez egyfajta „pajtásrendszer”, aminek keretében a dolgozók napi rendszerességgel visszacsatolást adnak egymásnak, és megbeszélik egymással a személyes fejlődés terén elért előrehaladásukat. A dolgozók bármelyik munkatársukat választhatják beszélgetőtársnak, mivel a vezetőség úgy gondolja, hogy a beszélgetőpartnerrel a kölcsönös bizalomra épülő, személyes kapcsolat kialakítása kiemelkedő fontosságú az egymástól való tanulás szempontjából.

Az „idegenvezetőnk”, Amir mesélte nekünk, hogy milyen fontos egy megfelelő és az elismeréssel alkalomadtán nem fukarkodó beszélgetőpartner választása. Számára (mivel értékesítő) fontos volt, hogy egy megfelelő szakmai háttérrel rendelkező beszélgetőtársat válasszon magának a teljes üzleti folyamat átfogó megismerése céljából. Ezzel kapcsolatban arról számolt be, hogy a beszélgetőpartnere rengeteget segített neki abban, hogy számos új területen fejleszthesse magát. A nyitottságról és a kölcsönös bizalomra épülő kapcsolatról tanúskodik a Next Jump dolgozói által a beszélgetőtársra (angolul talking partner, rövidítve TP) használt „ragadványnév”: a toilet paper (vécépapír), „mivel ők azok, akik magukra veszik mások szarságait”.

Mentális tréning

Az a határozott meggyőződésük, hogy munka közben lehet a legtöbbet tanulni. Ezenfelül a dolgozók a munkaidejük nagyjából további 10%-át tartják fenn az egyéb készségeik fejlesztésére. Számos különböző módon fejleszthetik a szellemi képességeiket, többek között szakmai szemináriumok (szakmai felkészültség javítása), „első péntekek” (havi rendszerességgel, ahogy a neve is mutatja, minden hónap első péntekjén megtartott szakmai továbbképzés), vezérigazgatók által tartott előadások (amiken olyan sikeres vezérigazgatók, mint például Arianna Huffington és Tony Hsieh, osztják meg a résztvevőkkel a tapasztalataikat) és hackathonok keretében. Ezeknek a személyes fejlődést szolgáló programoknak a nagy része bárki által megtekinthető, tehát ha te is szeretnél fejlődni, és kíváncsi vagy a Next Jump fent említett szemináriumaira, azokat megnézheted a YouTube-csatornájukon.

Charlie nyomatékosan rámutatott arra is, hogy a dolgozók a képzéseken tanultakat azután az idejük 90%-ában a gyakorlatban hasznosítják. A munkatársakat arra buzdítják, hogy tegyék próbára az újonnan elsajátított tudásukat és készségeiket, az elkövetett hibákat pedig a tanulási folyamat részének tekintik. A hibákhoz való hasonló hozzáállást már más progresszív szervezeteknél is megfigyeltük (például a holland Hollands Kroon önkormányzati hivatalánál), amit mi magunk is fontosnak és nagyra tartunk. Ha nem hibázunk, akkor nem is feszegetjük a saját határainkat és/vagy a szervezet határait. Ha pedig nem feszegetjük a határainkat, akkor szinte semmi újat nem tanulunk, és csak minimális előrehaladást érhetünk el. Ez teljes mértékben összhangban áll a saját projektünkkel kapcsolatos tapasztalatainkkal, ugyanis mi magunk is sokkal több hibát vétünk, mint korábban a vállalati munkánk során, azonban olyan ütemben tanulunk, amely teljességgel összehasonlíthatatlan az elmúlt hónapokra jellemző tanulási rátánkkal.

LELKI tréning

A Next Jump kultúrájának utolsó pillére a céltudatosság erősítése. Önmaguk és a közösség fejlesztésével ahhoz szeretnének hozzájárulni, hogy a világ egy jobb hely legyen. Az olyan projektek, mint a „Fogadj örökbe egy iskolát!” és „Kódolj egy nemes célért!”, bizonyítják, hogy nem csak a levegőbe beszélnek. A „Fogadj örökbe egy iskolát!” program keretében arra áldoznak az idejükből, és használják a szakértelmüket, hogy négy különböző tárgyat tanítsanak gyerekeknek: robotika, kódolás, egészség és jóllét, valamint üzleti készségek. A „Kódolj egy nemes célért!” program hasonló a Cyberclick nevű spanyol cégnél látotthoz, aminek keretében a programozók nonprofit szervezetek támogatására használják a szakértelmüket, természetesen mindenféle juttatás nélkül.

A korábbi blogposztokban gyakran szóba hoztuk egy magasabb cél meghatározásának fontosságát, ami a munkavállalói elkötelezettség és elégedettség szempontjából is kifizetődőnek bizonyul. A Next Jumpnál a mindennapi munka során látott bevált gyakorlatok a szervezet számára egy magasabb cél elérésének gyakorlati módjai, ami ráadásul összehozza a dolgozókat, büszkeséggel tölti el őket, és annak az érzésével ajándékozza meg őket, hogy valamilyen rajtuk túlmutató célért is dolgoznak. Mint például amikor Charlie édesanyja gyümölcsfákat ültetett a következő generáció számára.

Ne igyál bort, miközben vizet prédikálsz

A Charlie-val és Meghannal folytatott rendkívül inspiráló és gondolatébresztő beszélgetésünk végén közölték, hogy sajnos most el kell búcsúzniuk. Ennek az oka pedig az volt, hogy mindig pontosan azt teszik, amit másoknak is javasolnak: a spinningórájuk nemsokára kezdődött. Megkérdezték, hogy nincs-e kedvünk csatlakozni, de sajnos az öltözékünk korántsem volt megfelelő egy haladó spinningóra végigtekeréséhez. Mellesleg… New York csak ránk várt, ezért úgy döntöttünk, hogy a fizikai egészségünk érdekében teszünk egy kellemes sétát a városban, ami sosem alszik…

<a href="https://agiluu.hu/author/istvan/" target="_self">Marhefka István</a>

Marhefka István

9 éves koromban kezdtem a programozást, professzionálisan pedig több mint 20 év tapasztalattal rendelkezem szoftvertermékek kifejlesztésében. Jónéhány agilis csapatban dolgoztam különféle szerepkörökben (vezető szoftverfejlesztő, architect, termékfelelős, scrum master stb.), ahol az erős csapatmunkára építve hoztunk létre sikeres termékeket. Dolgoztam magyar KKV-knál, multiknál Magyarországon és Svájcban. Korábbi saját startupom, az amerikai irodát is működtető Be-novative nevű cég, amelyből már exiteltem, a mai napig sikeres. Agilis szervezetfejlesztői és DevOps tanácsadóként 2017 óta dolgozom. Elsősorban hazai kkv-k és nagyvállalatok agilis és digitális transzformációs törekvéseit támogatom.

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!