Rendkívüli hírek: nincs két egyforma cég, nincs két egyforma megoldás

Szerző: | 2020. 04. 20. | Modern szervezetek

A The Corporate Rebels egy két srácból álló mini csapat, akik otthagyták nagyvállalati munkájukat azért, hogy felkeressék a világ leginspirálóbb munkahelyeit. A sok tapasztalatot – amit így a földgolyó legprogresszívabb vállalataitól első kézből szereztek meg – különféle fórumokon osztják meg a világgal.

A boldog munkahely megteremtése trenddé vált a vállalatoknál az elmúlt időszakban a munkavállalói elkötelezettség növelése érdekében. A következő cikk azt támasztja alá, hogy ennek elérése érdekében nincs sok értelme lemásolni más cégek módszereit, best practice-eit, okosabb inkább, ha megkérdezzük az embereket, akik a munkát végzik, hogy milyen változtatást javasolnának a cégben.

 

Rendkívüli hírek: nincs két egyforma cég, nincs két egyforma megoldás

 

A boldog munkavállalók mostanában nagyon felkapott téma lett. Az emberek és a szervezetek a világon mindenhol buzgón igyekszenek a jelenlegi munkamódszerükön javítani. Nemcsak azért, hogy a munkahelyi elkötelezettség növelésével jobbá tegyék a dolgozóik életét, hanem azért is, hogy a cégek, civilszervezetek, kórházak és iskolák sikeresebbek, hatékonyabbak és produktívabbak legyenek. És erre bizony jó okuk van: tetemes kiaknázatlan potenciál rejlik a szervezetekben, miután csak nagyon-nagyon kevés dolgozó valóban elkötelezett a munkája iránt. Az, hogy a boldog munkahely témája sokakat foglalkoztat, jó jel, de az, ahogyan ezt a legtöbb cég igyekszik megvalósítani, már közel sem mindig célravezető.

Sok cég szeretne jobb munkahellyé válni, azonban úgy vélik, hogy létezik egy olyan sablonmegoldást jelentő modell, amely egy csapásra megoldja a problémáikat, tehát hogy e csodamodell alkalmazásával garantáltan boldog munkahellyé válnak. Sajnos ez azonban egyáltalán nincs így. Ugyanis ha mégis lenne egy ilyen modell, akkor a jelenlegi 13%-nál biztosan több munkavállaló lenne elkötelezett a munkahelye iránt nemzetközi viszonylatban.

Míg a boldog munkahely megteremtésére való törekvés mindenképpen dicséretes, a végrehajtás módja gyakran kudarcra ítéli az átállást. Lentebb összefoglaltuk a kutatásunk során leszűrt tanulságokat.

Ne utánozz másokat

Az általunk látott egyik leggyakrabban elkövetett hiba az, ha egy szervezet egyszerűen mindenféle változtatás nélkül átvesz egy másik szervezet esetében eredményesnek bizonyult modellt. Az elképzelés láthatólag ilyenkor az, hogy „ha másnál működött, akkor nekünk is jó lesz”. Azonban ez a feltevés időről időre tévesnek bizonyult.

Számos esetben láttunk már erre példát. Például amikor más egészségügyi szervezetek átveszik a Buurtzorg sikeres szervezeti modelljét, amikor egyre több cég alkalmazza az agilis- és scrummódszertant a projektjeik irányítására, vagy amikor a holakrácia módszerét kész megoldásként alkalmazzák, amely hozzáállás még az olyan cégek esetében sem működött, mint a Zappos.

Más szervezeteknél bevált megoldások változtatás nélküli átvételekor a sikeres szervezeti változás legfontosabb szempontját hagyják figyelmen kívül: a dolgozók és a környezetük sajátos igényeit. De ami még ennél is rosszabb, hogy a dolgozók véleményét és meglátásait nagyon gyakran még csak számításba se veszik.

Hallgasd meg a dolgozókat

➔  A boldog munkahelyek szempontjából a legegyszerűbb és (sajnos) legritkábban alkalmazott módszer az alkalmazottak véleményének kikérése.

Nap mint nap azt halljuk, hogy a dolgozók szemében a legjobb munkahelyek azok, ahol figyelembe veszik a munkavállalók igényeit és elvárásait, függetlenül attól, hogy azok a munkavégzéssel vagy a munkaszervezéssel kapcsolatosak.

Ezáltal a dolgozók nemcsak megbecsültnek érzik magukat, hanem a csoportintelligencia is kiaknázásra kerül.

Az a tévhit, hogy a vezérigazgató mindent jobban tud a dolgozóknál, igencsak idejétmúlt (amennyiben az bármikor is hihető volt), és hihetetlen arroganciára vall. A legjobb azokra hallgatni, akik a tényleges munkát végzik; a gyártóberendezéseket kezelő munkásokra, a diákokkal egész nap foglalkozó tanárokra és a betegeket reggeltől estig gondozó ápolókra.

Ötletek merítése

Más szervezeteknél alkalmazott modellek egy az egyben való átvétele nyilvánvalóan nem jó ötlet, amennyiben a cél egy olyan munkahely megteremtése, ahol a dolgozók szívesen és örömmel dolgoznak. Viszont bátran lehet ötletet meríteni a nagyközönséggel megosztott sikertörténetekből. Az általunk felkeresett legtöbb sikeres cég ugyanúgy merített mások példájából; Ari Weinzweiget az anarchisták inspirálták, a Nearsoft-társalapító Matt Perez pedig a kalózhajók és Ricardo Semler szokatlan párosából merített ihletet.

Vagy ahogy Jean-François Zobrist fogalmazott: „Szilárd meggyőződésem, hogy nincs egy minden szervezet által használható, általános modell, ahogy nincsen arra sem biztos recept, hogy hogyan kovácsoljunk össze egy közösséget. A legtöbb, amit tehetünk, hogy figyelmesen meghallgatjuk mások beszámolóit és sikertörténeteit, hogy inspirációt merítsünk belőlük.”

Találd meg a magad útját

Tehát ha azt szeretnéd tudni, hogy hogyan tudnád a csapatod tagjait vagy az összes dolgozót elkötelezettebbé és boldogabbá tenni, érdemes a fentebb összegyűjtött tanácsokat megfogadnod. És semmiképpen se utánozz másokat gondolkodás nélkül.

Ehelyett kérdezd meg a dolgozók és a csapattagok véleményét, inspirálódj több forrásból is, és találd meg a saját, boldogsághoz vezető utadat. Persze ez sokkal nehezebb eljárásnak tűnhet, mint ha csak egyszerűen egy már bevált modellt egy az egyben átvennél, de ha tényleg pozitív változást szeretnél elérni, mindenképpen megéri az erőfeszítést.

 

Forrás: https://corporate-rebels.com/no-one-size-fits-all/

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!