A The Corporate Rebels egy két srácból álló mini csapat, akik otthagyták nagyvállalati munkájukat azért, hogy felkeressék a világ leginspirálóbb munkahelyeit. A sok tapasztalatot – amit így a földgolyó legprogresszívabb vállalataitól első kézből szereztek meg – különféle fórumokon osztják meg a világgal.
A következő írásukban öt módszert ismertetnek, amellyel fokozatosan teremthető meg az egyre nagyobb átláthatóság a szervezetben. Az átláthatóság biztosításával elősegíthetjük, hogy a munkavállalók minél több jó döntést hozhassanak meg saját hatáskörben, aminek eredményeképpen növekedhet a szervezet hatékonysága.
Öt módszer az átlátható munkakultúra megteremtésére
„Ez maradjon kettőnk között” – általában ez az alapértelmezett hozzáállás a hagyományos szervezetekben, ahol csupán néhány vezető jut hozzá értékes információkhoz.
Aztán persze ezeknek a nagykutyáknak kell meghozniuk az összes fontos döntést. Ennek eredményeként a frontvonalban dolgozókkal – vagyis azokkal, akik a munka oroszlánrészét végzik el — csak némi háttér-információt osztanak meg.
Sötétben tapogatózó dolgozók
➔ Viszont a dolgozóknak a gyors és hatékony döntéshozatal érdekében sok mindenről kellene információval rendelkezniük. Ennek ellenére a munkavállalók többségének fogalma sincs arról, hogy a szervezetük valójában hogyan működik, és hogy milyen stratégiát kellene követniük.
És hogy mi a titkolózás eredménye? Bizalmatlanság, tudatlanság, pletykálás és még ennél is rosszabb dolgok. Mégis hogyan lehetne bevonni a dolgozókat a döntéshozatalba, ha még a tetteik esetleges következményeivel sincsenek tisztában, egyszerűen amiatt, mert lényeges információkat sem hoznak a tudtukra?
A rendhagyó ötlet
➔ Több mint száz progresszív szervezet felkeresése és tanulmányozása után szerintünk egyáltalán nem meglepő, hogy sok cég a radikális átláthatóságon alapuló munkakultúra mellett dönt, miután úgy vélik, hogy a lehető legtöbb dolgozó számára kell hozzáférhetővé tenni az információkat. Ezek a vállalatok annak köszönhetik a sikerüket, hogy az „alapértelmezés szerinti nyitottság” elvét követik, valamint a „nyugodtan kérdezz bármit” mentalitás jellemző rájuk. A dolgozókkal a megfelelő információkat a megfelelő időben közlik.
A progresszivitás szempontjából a radikális átláthatóság elengedhetetlen követelmény a szervezetek számára – és örvendetes változás, mivel ennek eredményeképpen a dolgozók nagyobb mértékben vesznek részt a döntéshozatalban, jobban teljesítenek, továbbá nagyobb bizalommal vannak a szervezet és a vezetők iránt.
A rendhagyó ötlet gyakorlati megvalósítása
➔ De hogyan lehet létrehozni a radikális átláthatóság kultúráját? Mire kell figyelni? Hogyan lehet a szervezet jelenlegi működésén változtatni? Némelyik haladó szellemű szervezet teljesen beleveti magát a sűrűjébe, de aggodalomra semmi ok, apró lépésekkel is lehet haladni.
Lentebb összegyűjtöttünk öt olyan módszert, amelyeket alkalmazva a cégek kitűnhetnek a versenytársaik közül a radikális átláthatóság tekintetében; az egyszerűbbekkel kezdjük, és fokozatosan haladunk a radikális gyakorlatok felé.
1. Átlátható tájékoztatás
Az első, de rendkívül fontos lépés az átlátható kommunikáció előmozdítása. Többek között a következő apró lépések megtételével biztosítható, hogy valamennyi dolgozó tudomást szerezzen a cégnél zajló történésekről:
- A célokat, tevékenységeket és a csapatok által elért előrehaladást egy falitáblán kell vezetni.
- Naponta rövid meetingeket (általában állómeeting) kell tartani, amik során a csapattagok megoszthatják a többiekkel, hogy éppen mivel foglalkoznak, és miben kérnek segítséget.
- Rendszeresen olyan meetingeket kell összehívni, amelyeken a csapattagok a vállalásaikról számolnak be, pontosabban arról egyeznek meg, hogy melyik csapat mit vállal magára, és milyen eredmény eléréséért vállal kötelezettséget.
- A dolgozókat bátorítani kell a közösségimédia-szerű kommunikációs csatornák használatára a könnyebb információmegosztás céljából, például olyan azonnal használható eszközöket, mint a Slack, Facebook Workplace, Microsoft Teams vagy a Yammer.
- A vezetőket arra kell ösztönözni, hogy a szervezethez tartozó összes dolgozót például nagygyűlések során tájékoztassák.
- A UKTV példájából merítve a kérdezz-felelek gyűléseken megszokott őszinte és nyílt kommunikáció révén kell növelni az átláthatóságot.
2. Alapértelmezés szerint a lehető legnagyobb mértékű nyitottság
A második lépés minden információ közzététele, kivéve akkor, ha az ellen valamilyen alapos indok szól. Ezen „alapértelmezett nyitottság” vezérelv a lehető legtöbb dolgozó számára biztosít hozzáférést az információkhoz.
Ez pedig jobb döntéshozatalt, valamint a dolgozóknak a döntéshozatalba való nagyobb fokú bevonását teszi lehetővé. Ahhoz, hogy a munkavállalók mindenféle hasznos dokumentumhoz is hozzáférjenek, nagy segítséget jelenthet többek között a Google Drive vagy a Microsoft OneDrive.
3. Átlátható teljesítmény és célok
Biztosítani kell a csapatok (és csapattagok) számára a teljesítményadataikhoz való hozzáférést is, de ami még ennél is fontosabb, hogy ily módon a munkatársaikhoz mérhetik magukat.
Például közzé lehet tenni az összes dolgozó teljesítményét egy online táblázatban, ezzel a dolgozók egészséges versenyszellemét is felébresztve. Többek között a Buurtzorgnál és a Handelsbankennél láttuk hasonló összehasonlító táblázat alkalmazását.
Nem csak a pénzügyi teljesítményt érdemes átláthatóvá tenni, arról is meg kell győződni, hogy az adatok a szervezet küldetésétől függően a megfelelő irányba terelik a dolgozókat.
A radikális átláthatóság elengedhetetlen követelmény a szervezetek számára… a dolgozók nagyobb mértékben vesznek részt a döntéshozatalban, jobban teljesítenek, továbbá nagyobb bizalommal vannak a szervezet és a vezetők iránt.
4. Átlátható pénzügyek
A következő lépés a szervezet pénzügyeinek átláthatóvá tétele. Ha azt szeretnéd, hogy a dolgozók valóban vállalkozószelleműek legyenek, akkor tisztában kell lenniük a cég működésével, amibe beletartozik a pénzügyi oldal is. Tehát először is gondoskodni kell arról, hogy a dolgozók elsajátítsák a pénzügyi alapismereteket.
A vendégek vizét körbejárva utántöltögető vezérigazgató, Ari Weinzweig által vezetett Zingerman’s amerikai online élelmiszerboltnál ennek kiváló gyakorlati megvalósulását láthattuk: „nyitott könyv” menedzsment. A megbeszélések során a dolgozók átbeszélik az előző heti pénzügyi eredményeket, beleértve az értékesítéseket, a bevételt, a költségeket és az ügyfél-elégedettséget.
5. Átlátható fizetések
Az átláthatóság legmagasabb szintjét vitathatatlanul a fizetések szervezeten belüli közzététele jelenti. Számos általunk közelebbről tanulmányozott szervezet meglépte ezt a lépést, ami egyértelműen a valódi elkötelezettségükről tanúskodik, miszerint az égvilágon semmit sem szeretnének eltitkolni a dolgozóik elől.
Hogyan csinálják? Nos, minden út Rómába vezet. Egyes cégek egyszerűen közzéteszik a dolgozóik fizetését, és úgy vannak vele, hogy majd meglátják, mi sül ki ebből. Más vállalatok ennél óvatosabbak: megkérik a munkavállalókat, hogy tegyék közzé a saját fizetésüket, és ezután tudják csak megnézni az ugyanígy eljáró munkatársaik fizetését.
Bárhogyan is döntesz, fontos, hogy méltányosan és átlátható módon járj el.
Forrás: https://corporate-rebels.com/transparent-work-culture/