Kiváló teljesítményre törekvő szervezeti kultúra megteremtése

Szerző: | 2020. 03. 09. | Agilis szervezetek

Olvasási idő:

A The Corporate Rebels egy két srácból álló mini csapat, akik otthagyták nagyvállalati munkájukat azért, hogy felkeressék a világ leginspirálóbb munkahelyeit. A sok tapasztalatot – amit így a földgolyó legprogresszívabb vállalataitól első kézből szereztek meg – különféle fórumokon osztják meg a világgal.

A következő cikkükben arra hívják fel a figyelmet, hogy mennyire fontos az, hogy a munkavállalók átlátható rendszerben szinte azonnal tudomást szerezhessenek munkájuk hatékonyságáról. A megfelelő és mindenki számára ismert mutatók – egy kis vállalaton belüli versennyel kombinálva – jelentősen növelik a munkavállalók elkötelezettségét.

 

Kiváló teljesítményre törekvő szervezeti kultúra megteremtése (a Buurtzorg és a Handelsbanken példáját követve)

 

Melyik az igaz az alábbi két állítás közül? Vajon az elkötelezett dolgozóknak jobb a teljesítménye, vagy inkább a jobban teljesítő dolgozók elkötelezettebbek?

Sajnos hiába írtunk már ilyen sokat arról, hogy hogyan lehetne a munkát élvezetesebbé tenni, még mindig nem tudjuk biztosan, hogy a fenti állítások közül melyik igaz inkább. Azt viszont tudjuk, hogy mindenki jól szeretne teljesíteni, és, mélyen legbelül, szeretne kitűnni a többiek közül. Nézzük a sportot például: mindenki nyerni szeretne, és a győztes csapathoz tartozni. Talán te nem?

Teljesítményre vonatkozó visszajelzés

A legtöbb sportban azonnali visszajelzést kapunk a teljesítményünkről. Tagadhatatlan, hogy a győztes csapat tagjának lenni büszkeséggel tölt el mindenkit.

James A. Belasco és Ralph C. Stayer részletesen írtak erről az 1993-ban megjelent Flight of the Buffalo (magyarul A bölények szárnyalása címen jelent meg) című könyvükben.

„Jó példa erre a bowlingozás. Vajon hányan űznék ezt a sportot, ha a bábuk valahogyan el lennének takarva, hogy ne lehessen látni a gurítás eredményét?

Ez a helyzet hasonló ahhoz, ahogy a legtöbb hagyományos vállalat működik. A dolgozóknak nem áll módjában megtudni, hogy a munkájuk hogyan járul hozzá a vállalat sikeréhez. A tudomásukra hozott információknak vagy nincs semmi köze az általuk elvégzett munkához, vagy azok annyira régiek, hogy már elvesztették az aktualitásukat.

De mindannyian nagyon is szeretnénk a teljesítményünkre vonatkozóan visszajelzést kapni. Úgy lehetne a leginkább kiaknázni a dolgozók energiáját és elkötelezettségét, ha segítséget nyújtanánk nekik olyan rendszerek kiépítésében, amelyek a siker szempontjából kulcsfontosságú tényezők alapján mérik a teljesítményüket.”

A megfelelő mutatók alapján történő mérés

A teljesítménymérés fontossága nem mostanában merült fel először. Peter Drucker állítólag ezt írta egyszer: „Ha kell, mérd meg. Ha nem tudod megmérni, felejtsd el.” Ezek a szavak éppoly igazak ma, mint akkor, amikor Drucker leírta azokat.

Belasco és Stayer erről így írt: „Mindenki imádja, ha mérik a teljesítményét, azonban fontos, hogy mindig a megfelelő dolgokat mérjük. Azt kell mérni, ami az ügyfelek szempontjából jobb teljesítmény nyújtására sarkall, ami folyamatos tanulásra ösztönöz, ami állandó fejlődésre késztet.”

Ez az a pont, ahol a hagyományos vállalatoknál általában félremennek a dolgok, mivel az a meggyőződésük, hogy a menedzserek feladata a dolgozók és a csapatok teljesítményének mérése, valamint a dolgozók irányítása, mivel szerintük ők maguktól nem képesek a saját dolgaikat elintézni, vagy nem éreznek indíttatást rá.

Hát ebben nagyot tévednek.

Progresszív teljesítménymenedzsment rendszerek

A haladó szellemű vállalatok mutatnak példát arra vonatkozóan, hogy a dolgozók és a csapatok könnyedén a saját kezükbe tudják venni az ügyeik intézését, feltéve, hogy tisztában vannak azzal, milyen teljesítményt várnak el tőlük, és ha átlátható módon tudják azt nyomon követni. Ezért vezetnek be ezek a vállalatok átlátható teljesítménymérési rendszert.

Belasco és Stayer ezzel kapcsolatban ezt írta: „Mind a gépkezelőnek, mind a portásnak, mind az asszisztensnek pontosan tisztában kell azzal lennie, hogy mi tekinthető kiváló teljesítménynek a munkája kapcsán. Amennyiben a jelenlegi vállalati rendszer erre nem alkalmas, akkor az komoly gondot jelent.

Vajon az osztályodon dolgozó összes kolléga tudja, hogy milyen teljesítményt nyújt? Minden egyes munkanap és -hét végén? Ha esetleg nem tudják, hogy hogyan teljesítenek, nem várható el tőlük, hogy jól dolgozzanak.”

Valós életből vett példák

Tehát a dolgozók, a csapatok és a szervezet teljesítményét meg kell osztani, mégpedig átlátható módon. Ez azt jelenti, hogy azt nem egy harmadik félnek, vagyis egy menedzsernek vagy felettesnek kell tudatnia a dolgozókkal. Emellett az adatoknak valódiaknak kell lenniük, nem lehetnek megtisztítottak, és valós időben kell rendelkezésre állniuk.

Mindez a kisebb szervezetek esetében könnyebben kivitelezhetőnek tűnik. De mi a helyzet nagyobb szervezetek esetén? Hadd mutassunk két nagy és progresszív szervezetet, amik ilyen teljesítménymenedzsment rendszert működtetnek.

Buurtzorg

Az első példa egy hollandiai otthonápolási szolgáltatást nyújtó szervezet, a Buurtzorg, ami több mint 14 000 főt foglalkoztat. Az ápolók 1000-nél is több önmenedzselő csapatba tömörülnek, egy csapat pedig legfeljebb 12 fős lehet.

A Buurtzorg célja az, hogy a segítségükkel a beteg és idős emberek minél önálóbb és tartalmasabb életet élhessenek. Ennek ellenére az egész szervezetben nem találunk egy menedzsert se, ami azt jelenti, hogy nincsenek főnökök, akik a teljesítménymenedzsmentért (és -irányításért) lennének felelősek.

Ehelyett a Buurtzorg-csapatok teljesítményét többek között a következő főbb mutatók alapján mérik:

  • ügyfelek száma
  • termelékenység (60%-os termelékenységi célkitűzés, ami azt jelenti, hogy a munkaóráik legalább a 60%-ának kiszámlázhatónak kell lennie)
  • ügyfél-elégedettség értékelések alapján
  • dolgozói elégedettség értékelések alapján

Az összes csapatnak az e (és más) mutatók alapján mért teljesítményét központilag követik nyomon, és valamennyi csapat között egy átlátható „szervezeti teljesítményrangsort” állítanak fel.  Ez a rangsor a BuurtzorgWebnek nevezett intraneten kerül az összes dolgozóval megosztásra.

Így mindannyian folyamatosan nyomon követhetik a saját csapatuk teljesítményét, a többi csapatéhoz és az alapvető követelményhez viszonyítva. A szervezeti célokat nem teljesítő csapatokat és dolgozókat külön értesítik a problémáról.

A saját teljesítményrangsor formájában azért teszik közzé a lényeges információkat, hogy a munkával kapcsolatban felmerülő mindennapi kérdéseket és problémákat megoldják, és ez alapján szervezeti célokat határozzanak meg. A dolgozók pedig nem a felső vezetés kezében lévő ellenőrző mechanizmusként tekintenek erre.

Ellenkezőleg, ennek köszönhetően tisztába kerülnek azzal, hogy valójában mi történik a szervezetben, és mindenkinek lehetősége nyílik a teljesítménye nyomon követésére és annak szükség szerinti gyors javítására. A hagyományos, felülről lefelé irányítást egy, a kollegiális értékelésen alapuló teljesítményirányítási rendszer váltja fel.

Handelsbanken

A haladó szellemű svéd banknál, a Handelsbankennél az átlátható, belső teljesítményrangsorhoz hasonló rendszert láttunk. A bank több mint 12 000 főt foglalkoztat, és nagyjából 800 bankfiókkal rendelkezik Svédországban, az Egyesült Királyságban, Dániában, Finnországban, Norvégiában és Hollandiában.

A Handelsbanken célja a hazai piacokon a konkurens bankok átlagához képest magasabb jövedelmezőség elérése, valamint hogy a versenytársaikkal összehasonlítva több elégedett ügyfelük és alacsonyabb költségeik legyenek.

A Handelsbanken az 1970-es évek elejétől kezdve egyre inkább decentralizált működésre állt át a „bankfiók a bank” filozófia szellemében. A legfontosabb üzleti döntéseket a helyi bankfiókok alkalmazottai hozzák meg, hiszen ők ismerik a legjobban az ügyfeleiket és a helyi piacot.

A Handelsbanken költségvetést sem készít. Meggyőződésük szerint minden dolgozónak magának kell a saját teljesítményét a munkatársaiéhoz hasonlítani.

Ezért, vagyis a költségvetés hiánya miatt a bankfiókok teljesítményét a költség-bevétel arányuk alapján mérik, ami a fiókok közötti összehasonlítás viszonyítási alapjaként szolgál. Ennek eredményeként a helyi bankfiókok csapatai egymással versengenek a vállalaton belül, aminek az eredményét minden hónapban közzéteszik az intranetükön.

A költség-bevétel arány mellett a bankfiókok és a régiók más mutatókat (például üzletivolumen-tendenciák, ügyfélszám és auditminősítés) is használnak az egészséges üzleti fejlődés felmérésére.

A bankfiókok teljesítményének átláthatósága biztosítja, hogy mindegyik fiók pontosan tisztában van azzal, hogyan teljesít a többiekhez képest, ami így érdemi összehasonlítást tesz lehetővé.

E vállalati teljesítményrangsor újabb példája hozzájárul a teljesítmény növeléséhez, a folyamatos fejlődéshez, és hogy a bankfiókok tanulhassanak egymástól. A munkatársak egymást sarkallják, egészséges mértékben, nagyobb teljesítményre, mivel mindegyik fiók jó helyezést szeretne elérni a rangsorban.

Eredmények

Mindkét szervezet teljesítményeredménye magáért beszél:

A Buurtzorg számos tekintetben jobban teljesít a versenytársainál, például az ügyfél-elégedettségi pontszámuk (egy 1-től 10-ig terjedő skálán) 9,2, és a Buurtzorg-ügyfelek 98%-a jó szívvel ajánlaná a cég szolgáltatását másoknak. A dolgozók szintén jó véleménnyel vannak a vállalatról, 8,4 a munkavállalói elégedettség pontszáma.

A Handelsbanken teljesítménye is hasonlóan sokatmondó, például a jövedelmezőségük az elmúlt 47 évben magasabb volt a versenytársaik átlagánál, emellett az elmúlt években a legköltséghatékonyabb bank is volt Európában. De ami talán még ennél is fontosabb, az az, hogy a Handelsbanken az első független felmérések elvégzése óta az egyik legmagasabb ügyfél-elégedettségi mutatóval büszkélkedhet.

 

Forrás: https://corporate-rebels.com/high-performance-culture/

<a href="https://agiluu.hu/author/istvan/" target="_self">Marhefka István</a>

Marhefka István

9 éves koromban kezdtem a programozást, professzionálisan pedig több mint 20 év tapasztalattal rendelkezem szoftvertermékek kifejlesztésében. Jónéhány agilis csapatban dolgoztam különféle szerepkörökben (vezető szoftverfejlesztő, architect, termékfelelős, scrum master stb.), ahol az erős csapatmunkára építve hoztunk létre sikeres termékeket. Dolgoztam magyar KKV-knál, multiknál Magyarországon és Svájcban. Korábbi saját startupom, az amerikai irodát is működtető Be-novative nevű cég, amelyből már exiteltem, a mai napig sikeres. Agilis szervezetfejlesztői és DevOps tanácsadóként 2017 óta dolgozom. Elsősorban hazai kkv-k és nagyvállalatok agilis és digitális transzformációs törekvéseit támogatom.

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!