Az alábbi cikkük olyan más cégektől átvett gyakorlatokat listáz, amelyekkel a nyugodt munkahely megteremtését vették célba. Ezen gyakorlatok megszüntetik az eltúlzott munkavégzést és a zsúfolt időbeosztást, amely eredményeképpen javul a munka és magánélet közötti egyensúly, és így a dolgozók elégedettebbekké válnak.
Le a túlórával és a vég nélküli meetingekkel!
Sok dolgozó számára teljesen mindennapos a túlórázás. Némelyek még büszkék is rá, mivel az szerintük az ambíciójukat és elhivatottságukat bizonyítja. Tévedés!
Szerintünk viszont ennek épp az ellenkezője igaz. Amennyiben egy dolgozónak nincsen semmi ráhatása a saját munkaidejére és munkatempójára, az gyengeség a részéről, és azt jelenti, hogy mások prioritásainak rabszolgája.
Mindenki nyugodjon le a p*csába
➔ A progresszív cégek az ilyen mérgező munkavégzési kultúra megváltoztatása érdekében más megközelítésmódokkal kísérleteznek. A szervezetben tudatosan felértékelik a nyugalmat, és igyekeznek a dolgozóikat mentesíteni a túl sok stressztől, valamint megóvni őket a munka és magánélet közötti egyensúly felborulásától.
Hadd szolgáljunk egy kis inspirációval.
1. Négynapos munkahét
A cégeknél a rugalmas munkaidővel kapcsolatos kísérletek jelenleg is zajlanak. A cél a munka és magánélet közötti optimálisabb egyensúly megteremtése.
E tekintetben az egyik éllovasnak egy új-zélandi cég tekinthető. A Perpetual Guardian nevű eszközkezelő társaság a négynapos munkahéttel kísérletezik egy ideje. A két hónapig tartó kísérletbe 240 dolgozót vontak be (a fizetésük csökkentése nélkül).
A kísérlet értékelését az Aucklandi Műszaki Egyetem végezte el.
Mi volt az eredmény? A dolgozók 78%-a nyilatkozott úgy, hogy a munka és magánélet közötti egyensúly javult (ez 24%-os növekedést jelent), csökkent a stressz-szintje, mind a munkával, mind a magánéletével való elégedettsége nőtt, valamint a munkahelyen motiváltabb és boldogabb, a teljesítménye pedig jobb lett.
Röviden, a kísérlet több szempontból is sikert hozott.
2. Felső korlát vs. célkitűzés
A BvdV ügyvédi iroda úgy döntött, hogy eltöröl egy, a szakmában bevett szokást, az elképesztő mennyiségű túlórázást, és ennek megváltoztatása érdekében bevezettek néhány hatékony gyakorlatot.
Martina van Eldik, az egyik ügyvéd mesélte el nekünk, hogy hogyan próbálták a túlórákat a minimálisra csökkenteni: „Az iroda ügyvédjeként évente legfeljebb 1128 munkaórát lehet kiszámlázni (ez 47 hetes munkaévvel és négynapos munkahéttel számolva hatórás munkanapot jelent). Felső korlátot vezettünk be árbevételre vonatkozó célkitűzés helyett. Mi így igyekszünk megelőzni a túlórázást, ennek érdekében pedig bevezettük a négynapos munkahetet is.
Ennek ellenére természetesen lehet a meghatározott munkaóráknál többet is dolgozni egy héten vagy napon, egyszerűen az csak pénzügyileg nem kifizetődő a dolgozók számára. Szerintünk a munka és magánélet közötti egészséges egyensúly elengedhetetlen a kreativitáshoz és a dolgozók hosszú távú megtartásához. A négynapos munkahét a norma a BvdV-nél, és nem a kivétel.”
3. Zavaró tényezők kiiktatása
Mi is egy ponton elhatároztuk magunkat, hogy kizárunk minden zavaró tényezőt a munkahelyen, amik lehetetlenné teszik a megfelelő összpontosítást, a produktív munkavégzést és a kreatív ötletek kipattanását. Ennek egyik módja az „e-mail-elvonókúra”, ami alatt azt értjük, hogy az Outlookot mindennap „offline munka” módba állítjuk, és mindössze naponta egyszer hívjuk le és írjuk meg a leveleinket.
Mi lett az eredménye? Sokkal nyugodtabbak vagyunk, és úgy érezzük, hogy végre mi irányítunk. Tanulmányok egész sora jutott hasonló következtetésre. Ha ritkábban nézzük meg az e-mailjeinket, az csökkenti stresszt, és paradox módon 20%-kal gyorsabban is válaszolunk azokra.
Itt az ideje, hogy te is tartsd az e-mail-elvonókúrát.
4. Ünnepeld a nyarat
Egy egyesült államokbeli IT-cég alapítói, Jason Fried és David Heinemeier Hansson szerzőpáros az It Doesn’t Have to Be Crazy at Work („Egy munkahely nem feltétlenül őrültek háza”) című könyvükben (erősen ajánlott olvasmány) számolt be a túlórázás, zsúfolt időbeosztás és vég nélküli meetingek maguk mögött hagyásáról.

Ezzel kapcsolatban ezt írták:
„A legtöbb dolgozó által hetente ledolgozott 60, 70 vagy 80 munkaóra vajon hány százalékában történik tényleges munkavégzés?”
„És mekkora részét pazarolják el meetingeken ülve, mással foglalkozva, vagy annak mekkora része megy pocsékba a hatékonynak távolról sem nevezhető üzleti gyakorlatok miatt? Egészen biztosan a túlnyomó többsége.
A problémára adott jó válasz pedig nem a túlórázás és még több munka elvégzése, hanem kevesebb süketelés, kevesebb időpazarlás, a zavaró tényezők kizárása, a szüntelen szorongás megszüntetése és a stressz elkerülése. (…) Ha a munkahelyeden őrültek háza van, akkor a következő tanácsot adnánk neked: hagyd ott a p*csába az egészet. És még ezt: ami elég, az elég!”
Tisztára olyanok, mint mi, nem?
Jason és David a fennálló helyzet miatti panaszkodás helyett felépítettek egy olyan szervezetet, amely a nyugalmat tekinti a legfőbb erénynek. De egy másik újítás is fűződik a nevükhöz: nyaranta a munkahét egy nappal lerövidül, tehát májustól szeptemberig a munkahét náluk négynapos, nyolcórás munkanapokkal.
És egyáltalán nem az a cél, hogy ugyanakkora mennyiségű munkát végezzenek el kevesebb idő alatt, hanem a négynapos munkahéthez igazítják a célkitűzéseiket, és nyáron csak egyszerűbb projekteket vállalnak el.
Teremtsd meg a saját nyugalmadat
➔ Számtalan mód kínálkozik egy nyugodt szervezet létrehozására. Persze a fenti példákat nem szabad változtatás nélkül átvenni, azokat csak inspirációnak szántuk. Vedd át azokat az elemeket, amelyek tetszenek, és igazítsd a saját környezetedhez.
Kezdj el kísérletezni, és találd meg a saját utadat egy nyugodtabb és egészségesebb légkörű szervezethez. Felejtsd el a túlórázást és a zsúfolt időbeosztást.
Vedd a saját kezedbe az irányítást.