A holland ügyvédi iroda, ami megszüntette a partnermodellt és négynapos munkahétben dolgozik főnökök nélkül

Szerző: | 2020. 03. 03. | Modern szervezetek

A The Corporate Rebels egy két srácból álló mini csapat, akik otthagyták nagyvállalati munkájukat azért, hogy felkeressék a világ leginspirálóbb munkahelyeit. A sok tapasztalatot – amit így a földgolyó legprogresszívabb vállalataitól első kézből szereztek meg – különféle fórumokon osztják meg a világgal.

Az alábbi történetük egy holland ügyvédi irodáról szól, aki feje tetejére állította az ügyvédi irodák gyakorlatait.

 

Ismerd meg ezt a rendkívüli ügyvédi irodát: négynapos munkahét, és nincs főnök

 

Nemrég írtunk Új-Zéland leginnovatívabb ügyvédi irodájáról, a WCLC-ről, és azt a beszámolót a Bucket List listánkon szereplő holland ügyvédi irodánál, a BvdV-nél tett látogatásunk felidézésével kezdtük. Így visszatekintve rájöttünk, hogy sajnos elmulasztottuk kellőképpen megindokolni azt, hogy ez az ügyvédi iroda miért is volt olyan inspiráló hatással ránk.

Ennek az lehetett az oka, hogy a Bucket List listánk kapcsán legeslegelőször ezt az ügyvédi irodát kerestük fel, még 2016 januárjában, közvetlenül a Corporate Rebels elindítását követően. Akkor még nem állt rendelkezésünkre az ahhoz szükséges tudáshalmaz vagy hozzáértés, hogy olyan blogposztot írjunk róluk, amelyet valójában megérdemelnek. Ezért miután ma már nagyobb tapasztalattal a hátunk mögött tudunk írni a munkamódszerükről, szeretnénk feleleveníteni, hogy miért tartjuk a BvdV-t követendő példának.

Folyamatos inspirációs forrás

Egy Bucket List hősnél tett legelső látogatásunk alkalmával Sjoerd van der Velden társalapítóval és Martina van Eldik ügyvéddel ültünk le beszélgetni. Ez még a kezdetek kezdetén volt. Annyira fellelkesedtünk, hogy felkértük Sjoerdot, legyen az egyik mentorunk, amire ő igent mondott, és azóta is egy nagyon megbízható „advising rebel” („tanácsadó lázadó”).

De ez még nem minden… Sjoerd és a BvdV többi ügyvédje rendszeresen ad nekünk jogi tanácsot, ami óriási segítséget jelent nekünk, főként a tulajdonközösség (ami többek között magával hozza a blokklánc-technológia [blockchaintechnológia] alkalmazását is, de erről majd később) alakításával kapcsolatban felmerülő bonyolult jogi kérdések miatt.

Ezenkívül Daniel Maats ügyvéd jelenleg a munkaszerződés nagymértékű leegyszerűsítésében és átírásában bizonyul felbecsülhetetlen segítségnek. Amint láthatod, egy csomó haladó szellemű ügyvéddel dolgozunk együtt azért, hogy a feje tetejére állítsuk a munka világát.

Nem egy mindennapi ügyvédi iroda

Amikor Sjoerd és a másik társalapító, Harm felismerte egy újfajta ügyvédi iroda megalapításában rejlő lehetőséget, ehhez olyan modellt kerestek, amely alkalmas a dolgozók vállalkozó szellemének ösztönzésére, és mindenkit arra buzdítani, hogy hozzáadott értéket nyújtson az iroda számára.

Így 2006-ban egy brazil vállalkozó és Bucket List hős, Ricardo Semler ihlette filozófiát dolgoztak ki. Például olyan, radikálisnak mondható gyakorlatokat vezettek be, mint a négyhetes munkahét, korlátozott időtartamú részvénytulajdonlás és demokratikus döntéshozatal.

Bizonyos értelemben a BvdV modellje a hagyományos ügyvédi irodák által alkalmazott, sok ügyvéd által demotiválónak tartott partnermodellre adott válasznak tekinthető, miután a BvdV úgy látja, hogy a dolgozókat sokkal inkább a bizalom, a tulajdonosi szemlélet, a demokratikus működés és az átláthatóság motiválja.

Négynapos munkahét

„A BvdV megalapítása előtt Harm és én egy olyan rendszert terveztünk meg, amelyben a dolgozóknak az iroda nyereségküszöbének eléréséhez szükséges minimális mennyiségű kiszámlázható munkaórát kell dolgoznia. Ezt mi is nyereségességi küszöbnek hívjuk. A dolgozók határozzák meg a saját óradíjukat. A nyereségességi küszöb feletti, kiszámlázható pluszórák bevételén az iroda és az adott dolgozó fele-fele arányban osztozik.” Az irodának jutó részesedést a részvényesek között osztják szét.

A BvdV-modell esetében a hangsúly a költségcsökkentésre, és nem a bevételre került. „A gyakorlatban e modell szerint minél alacsonyabban tudjuk tartani a nyereségességi küszöbünket, annál többet keres mindenki. A modell rákényszerít minket arra, hogy mindig figyeljünk a kiadásainkra, és hogy igyekezzünk azokat minimalizálni.”

Emiatt ennél az ügyvédi irodánál nincsenek céges autók vagy céges telefonok és mobil-előfizetések. Ehelyett sokkal szívesebben költenek oktatásra, egyéni fejlesztésre vagy az iroda minél jobb hellyé tételére.

Emellett azt is fontosnak tartják, hogy a négynapos munkahét legyen a norma, ne pedig a kivétel. Az irodánál a maximálisan ledolgozható munkaóraszám évente 1128 kiszámlázható óra (47 héttel, négynapos munkahéttel és hatórás munkanappal számolva). „Felső korlátot vezettünk be árbevételre vonatkozó célkitűzés helyett. Így szeretnénk megelőzni a túlszámlázást, és biztosítani a mindössze négynapos munkahét tartását. Ennek ellenére természetesen lehet ennél több órát is dolgozni egy héten vagy napon, egyszerűen az csak pénzügyileg nem kifizetődő a dolgozók számára. Szerintünk a munka és magánélet közötti egészséges egyensúly elengedhetetlen a kreativitáshoz és a dolgozók hosszú távú megtartásához.”

A részvénytulajdonlás időtartamának korlátozása

➔  A BvdV-nél azt az alapelvet vallják, hogy mindenkinek jár egy esély, hogy kipróbálhassa magát tulajdonosként (ezt több évvel az iroda alapítása után vezették be). Az általuk alkalmazott részvényesi modellnek van néhány egyedi vonása.

Tényleg ki kell érdemelni a jogot, hogy valaki részvénytulajdonos lehessen

Csak akkor válhat valaki részvényessé, ha az összes dolgozó egyetért abban, hogy ezt az illető kiérdemelte. „Mivel ez a dolgozó olyan jó munkát végez, hogy nagyobb szeletet érdemel a tortából.”

A kiemelkedő munkavégzés mellett más, „szociálisabb jellegű” feltételeket is figyelembe vesznek.

Semmit sem érő részvények

➔  A részvények nem érnek semmit, így azokat a dolgozóknak nem kell megvásárolniuk, de nem is lehet azokat pénzért eladni. „A részvényekkel csak az osztalékból való részesedésre lehet jogot szerezni.”

Korlátozott részvénytartási időszak

Annak az időtartamát, hogy egy, az irodánál dolgozó ügyvéd részvényeket tartson, 13 évben maximalizálták, mivel így biztosítják, hogy mindenki számára elérhető maradjon ez az előléptetési lehetőség. „Nálunk senki sem maradhat örökké részvénytulajdonos. Ha letelt a 13 éves részvénytartási időszak, meg kell szabadulni a részvényektől.”

Demokratikus döntéshozatal

A BvdV-nél minden szinten radikális átláthatósági kultúrát vezettek be, ami magába foglalja a szervezeti és pénzügyi átláthatóságot is. Ez azt jelenti, hogy valamennyi dolgozó pontosan tisztában van minden apró részlettel az ügyvédi iroda működésével kapcsolatban, beleértve a pénzügyeket és a fizetési szinteket. A demokratikus döntéshozatal szellemében valójában mindenkinek beleszólása van az iroda vezetésébe. Azonban nem a többségi elv alapján hozzák meg a döntéseket, hanem minden kérdésben konszenzusra törekszenek.

„Havonta egy meetinget tartunk, amin alapvető kérdésekben döntünk. Félévente gyűlik össze az iroda valamennyi dolgozója, és ekkor a lényegesebb kérdésekben hozunk döntést, például a stratégiánkat és az együtt dolgozás mikéntjét érintő kérdésekben.”

Az irodánál dolgozó nagyjából 20 ügyvéd között nincsenek funkcionális hierarchikus szintek, ami gyors és széles körű támogatottságot élvező döntéshozatalt tesz számukra lehetővé. „Ez a rendszer meglehetősen jól működik a viszonylag kicsi irodánkban. De nem nagyon szeretnénk ennél nagyobbra nőni, különben lehet, hogy a modellünk és a gyakorlataink túlságosan összetetté válnának.”

 

 

Forrás: https://corporate-rebels.com/bvdv/

<a href="https://agiluu.hu/author/istvan/" target="_self">Marhefka István</a>

Marhefka István

9 éves koromban kezdtem a programozást, professzionálisan pedig több mint 20 év tapasztalattal rendelkezem szoftvertermékek kifejlesztésében. Jónéhány agilis csapatban dolgoztam különféle szerepkörökben (vezető szoftverfejlesztő, architect, termékfelelős, scrum master stb.), ahol az erős csapatmunkára építve hoztunk létre sikeres termékeket. Dolgoztam magyar KKV-knál, multiknál Magyarországon és Svájcban. Korábbi saját startupom, az amerikai irodát is működtető Be-novative nevű cég, amelyből már exiteltem, a mai napig sikeres. Agilis szervezetfejlesztői és DevOps tanácsadóként 2017 óta dolgozom. Elsősorban hazai kkv-k és nagyvállalatok agilis és digitális transzformációs törekvéseit támogatom.

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!