A Patagonia egy outdoor ruházati cikkeket és kiegészítőket gyártó vállalat, kb. 1000 alkalmazottal. Azért különlegesek, mert célkitűzésük túlmutat önmagukon (evolutionary purpose), és ez párosul egy olyan szintű hitelességgel, ami a gyakorlatban garantálja, hogy a célkitűzést a teljes szervezeten belül mindenki a magáénak érzi, és aktívan tesz is érte, így az végül megvalósul.
Érdekesség, hogy a cég nem alkalmaz progresszív szervezeti struktúrát, inkább hierarchikus működésben üzemel, mégis megvalósul a cégben a nagy fokú munkavállalói elkötelezettség. Így is lehet igen magas szintű agilis szervezetet (ez esetben teal szervezetet) építeni.
A cél mindenek felett: a Patagoniánál nemcsak beszélnek, cselekszenek is
➔ Reggel 6.30-kor egy kaliforniai strandon találjuk magunkat. Az előttünk elterülő óceánt bámuljuk, amiben egyszer csak ugrándozó delfineket veszünk észre, miközben a nap lassan feljebb kúszik az égen. Igazából azért vagyunk itt, hogy többet tudjunk meg az outdoor ruhákat és kiegészítőket gyártó vállalatról a Patagoniáról, és a mai nap első interjúalanyára várunk éppen. Hamarosan meg is érkezik Chipper Bro, mai kalauzunk, és belesve a furgonjába látjuk, hogy az tele van szörffelszereléssel. Kiderül, hogy a mai első találkozónk valójában egy kora reggeli szörfözést jelent Chipperrel, aki történetesen a szabad stílus kategóriában 12-szeres frizbivilágbajnok. Bátran kijelenthetjük, hogy az eddigi élményeinket számba véve ez messze a legkülönlegesebb módja egy céggel való megismerkedésnek, ami persze teljes mértékben összhangban áll Yvon Chouinard, a Patagonia ikonikus alapítójának életfilozófiájával, akinek már az önéletrajzi művének címe is magáért beszél: „Nálunk bárki bármikor elmehet szörfözni”.
A hullámok meglovaglása
➔ Néhány hullám elkapása után (hadd pontosítsunk: miután többször is fejjel egyenesen a földbe csapódtunk) a Patagonia Ventura belvárosában található központjába vesszük az irányt. Itt nagyjából 600-an dolgoznak, akik közül gyakorlatilag mindenki valamilyen szabadtéri sport szerelmese; szörfös, snowboardos, hegymászó vagy műlegyes horgász. Gondolhatjátok, hogy a munkahelyi légkör rendkívül barátságos és laza (patent, ahogy Chipper fogalmazott). A tűző kaliforniai napsütésben üldögélünk, és az elkövetkezendő órákat arra szánjuk, hogy minél több alkalmazottal tudjunk elbeszélgetni. Szerencsére ezek a barátságos emberek szívesen szakítanak ránk időt, és örömmel megosztják velünk személyes történeteiket. Hamar megállapítjuk, hogy a Patagoniánál láthatóan minden a célkitűzést és a küldetést kimondó nyilatkozatuk körül forog, amit 2012-ben fogalmaztak meg a következő szavakkal: Célunk a legjobb termékek kifejlesztése és legyártása, eközben a lehető legkisebb környezeti kárt okozva, valamint hogy gyakorlatunkkal a környezeti válsághelyzetre egyre jobb megoldásokat találjunk, és erre ösztönözzünk másokat is. Ahogy az egyik itt dolgozó fogalmazott ezzel kapcsolatban: A létező legjobb gyakorlatokat szeretnénk alkalmazni, amiket aztán mások is átvehetnek tőlünk. Szeretnénk a többi vállalatnak megmutatni, hogy hogyan kell jót tenni. De végül is csak helyesen szeretnénk cselekedni. Úgy tűnt, hogy mindenki, akivel csak beszéltünk, a végletekig elkötelezte magát amellett, hogy maradandó nyomot hagyjon a világban. De milyen feltétek megteremtésével igyekszik a Patagonia segíteni a dolgozóikat e céljuk megvalósításában, és hogyan váltják tettekre a szavaikat?
A hitelesség a kulcs
➔ Az egész világra kiterjedő kutatásunk során számos különféle szervezetet volt szerencsénk belülről megismerni, a Bucket List nevű listán szereplő úttörő vállalkozásoktól kezdve az olyan vállalatokig, amelyeknek (égető) szükségük van a teljes megújulásra. Úgy tűnik, hogy az egyik bűvszó a célkitűzés, hiszen mindenki erről beszél, de közülük csak néhányan váltják a szavaikat tettekre. Arra a megállapításra jutottunk, hogy egyes cégeknél a célkitűzés gyakran válik kiüresedett szólammá, amit aztán a dolgozók közül senki sem tud még csak felidézni se. Amikor pedig fontos üzleti döntéseket kell meghozni, a célkitűzés csak nagyon kis súllyal esik latba a végkimenetel szempontjából. A Patagóniánál pont ennek az ellenkezőjét láttuk. Minden, amit csak csinálnak, a célkitűzésük elérését szolgálja. Legyen szó akár a közösségimédia-szakértőjükről, a termékszakértőkről, a laboratóriumi munkatársról vagy a HR-osztályon dolgozókról, mindenki tudatosan igyekszik hozzátenni a magáét ahhoz, hogy a Patagonia küldetésének megvalósításához egyre közelebb kerüljenek. Ezt a dolgot ilyen magas szinten űzni nem láttuk korábban egyik vállalatnál se. Nincsenek kiskapuk, a hitelesség a legfontosabb.
Vezetői bevonódás
➔ Igazából úgy tűnik, hogy a Patagoniának már évtizedek óta az az alapelve, hogy nemcsak beszélnek, cselekednek is, főként a radikális kezdeményezéseknek és az aktív vezetői részvételnek köszönhetően. Mialatt kint üldögélünk a szabadban, a mögöttünk lévő játszótérről hallatszódó állandó gyerekzsivaj szolgál a dolgozókkal való beszélgetésünk aláfestéseként. Ennek pedig az az oka, hogy a Patagonia 33 évvel ezelőtti indulásakor azt a célt tűzte ki maga elé, hogy idővel a legjobb napközi gyermekfelügyeletet tudja biztosítani a dolgozóinak. Ma már olyan vállalati gyermekmegőrző központtal büszkélkedhetnek, amelyben kétnyelvű, szakképzett gyermekoktató-fejlesztő szakemberek dolgoznak, és ahol fontosnak tartják, hogy a gyerekek a lehető legtöbb időt töltsék a szabadban, hogy mindig új dolgokat fedezhessenek fel. Az interjúk készítése alatt többször is észrevettük, hogy a szülők gyakran átsétálnak ide, hogy ránézzenek, beszélgessenek egy kicsit a gyerekükkel. A munkahelyi bölcsődét-óvodát nem azért találták ki, hogy ezzel az új dolgozók szemében vonzóbb munkahellyé váljanak, hanem sokkal inkább a Patagonia kezdeti időszakában jelentkező egyik problémát igyekeztek így orvosolni. A Patagonia indulásakor Yvon Chouinard és a felesége, Malinda mellett a barátaik és családtagjaik dolgoztak, és ily módon szerették volna segíteni őket a családalapításban. A dolgozóik által megfogalmazott fontos igényeket mindig is igyekeztek mihamarabb kielégíteni, ami akkor éppen az újszülöttek felvigyázása volt. Ez fejlődött tovább a mai ösztönző légkörű munkahelyi gyermekközponttá. A munkahelyi bölcsőde-óvoda nemcsak a Patagonia dolgozóinak jelent nagy könnyebbséget, hanem a vállalat számára is hatalmas előnnyel jár. Az egyik dolgozó ezt így foglalta össze: Az országos 79%-os átlaggal szemben a Patagoniánál a nők 100%-a áll újra munkába a szülés után. Ennek köszönhetően nálunk teljes mértékben megvalósult a nemek közötti egyenlőség. A menedzserek és vezetők nagyjából fele nő, ami a sokszínűség szempontjából is nagyszerű.
A legtöbb hasznot hozó termékcsoport megszüntetése
➔ A Patagoniánál nagyra tartják az átláthatóságot és az egyenlőséget azért, hogy mindig olyan kiegyensúlyozott döntéseket tudjanak hozni, amelyek nemcsak a saját, hanem a bolygó szempontjából is kedvezőek. Emiatt egy idő után kritikus szemmel kezdtek el nézni a saját ellátási láncukra, és szerették volna a termékeik környezetre nézve káros hatásait csökkenteni. Ez az egész onnan indult, hogy 1994-ben Will Allen, az ökológiai gazdálkodást népszerűsítő aktivista körbevezette több kaliforniai gyapotfarmon is a Patagonia néhány dolgozóját. A munkatársak első kézből tapasztalhatták meg, hogy a hagyományos gyapottermesztés erős vegyszerek intenzív használatával jár együtt, amivel megmérgezik a talajt, a levegőt és a talajvizet. Végül ez vezetett a Patagonia azon elhatározásához, hogy a hagyományos módon termesztett gyapotot teljes mértékben lecserélik 100%-ban ökológiai termesztésű gyapotra. A probléma ezzel csak az volt, hogy akkoriban a Patagonia bevételeinek 20%-a származott a hagyományos módon termesztett gyapotból készült ruhák eladásából. Az alternatívája, az ökológiai termesztésű gyapot akkor a világ gyapottermesztésének nagyon kis százalékát tette még csak ki. A Patagoniának a nulláról kellett újrakezdenie az alapanyagok fejlesztését. 20 millió dolláros értékesítés forgott kockán, de kitartottak az elhatározásuk mellett. Egyik nap mindenkit összehívtak a cégnél, hogy az átláthatóság szellemében elmagyarázzák a munkatársaknak, mi áll a meghozott döntés hátterében. Erre az egyik alkalmazott így emlékezett: A vállalat buszos túrákat szervezett a gyapotültetvényekre, hogy a saját szemünkkel győződhessünk meg a hagyományos módon termesztett gyapot és a növényvédőszerek által okozott környezetkárosításról. Ez az ökológiai termesztésű gyapottal kapcsolatos program része volt, amely során az ökológiai gazdálkodás előnyeivel is megismerkedtünk. Több százan vettünk részt a kiránduláson, és azóta sokan változtattunk az életmódunkon is, például kizárólag ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszereket és ruházati cikkeket vásárolunk.
Szeretnénk a többi vállalatnak megmutatni, hogy hogyan kell jót tenni. De végül is csak helyesen szeretnénk cselekedni.
A pénztárcádat is ki kell nyitnod, nem csak a szádat
Nem csak a történelmi jelentőségű tettek számítanak a Patagoniánál. Pont a látogatásunkkal egy időben egy nemrégiben indított kampányuk világszerte nagy figyelmet vont magára. A „Vote Our Planet” („Szavazz a bolygónkra!”) kampány arra buzdította az amerikaiakat, hogy „a levegőnk, a vizeink és a földünk védelmét szem előtt tartva” adják le szavazataikat. A kampány célja az volt, hogy a szavazókat minden szükséges információval ellássák ahhoz, hogy a bolygó egészségesebbé tétel
e érdekében a megfelelő lépéseket tudják megtenni. A vállalat megközelítőleg 1 millió $-t költött a kampányra abból a célból, hogy a választókat olyan jelöltek támogatására buzdítsa, akik a tiszta víz, tiszta levegő és a megújuló energia mellett szállnak síkra. Ezenkívül a Patagonia a választás napján bezárta a központját, az üzleteit és elosztóközpontjait abban a reményben, hogy ezzel is szavazásra sarkallja mind a 2000 alkalmazottját, mind az igen széles ügyfélkörét.
Ebben a hónapban a Patagonia ismét világszerte az újságok címlapjára került azzal a bejelentésével, hogy a fekete pénteki kiárusítása teljes forgalmát közvetlenül környezetvédelmi szervezeteknek adományozza. Ez a kezdeményezésük hatalmas sikernek bizonyult. Rose Marcario vezérigazgató számolt be arról, hogy a vártnál ötször nagyobb, 10 millió dolláros eladási rekordot döntöttek meg. Többek között ennek köszönhetően a Patagonia mindig beváltja az ígéreteit, és világszerte „több száz, helyi szintű és civil kezdeményezésű olyan nonprofit szervezetet támogat, amely azért dolgozik, hogy megőrizze a levegőnket, vizeinket és földünket a jövő nemzedékei számára”.
Az összetartozás érzése
A Patagonia központjába tett látogatásunk és az ott lefolytatott beszélgetések igencsak megleptek minket. Már korábban is láttunk az elhatározás diadalára példát, de az általunk ennél a vállalatnál tapasztalt hitelesség, szenvedély és a szervezeti célkitűzéshez való személyes kötődés egészen példa nélkülinek tűnik. Az az érdekes, hogy a Patagoniának láthatóan nincsen szüksége progresszív szervezeti struktúrára a munkavállalói nagy fokú elkötelezettségének biztosításához. Az, hogy tisztában vannak a célkitűzésük megvalósítására való állandó törekvés fontosságával, és hogy teljes szívvel hisznek benne, annyira fontos a számukra, hogy a mellett minden más szempont csak másodlagos szerepet játszhat.
Nagyszerű élmény volt a Patagoniánál az összetartást és az összetartozás érzését megtapasztalnunk. Itt őszintén hisznek abban, hogy egy önmagukon túlmutató, nagyobb célért kell tenni, miközben — ne áltassuk magunkat — sikeres forprofit szervezetként működnek. Ez olyasvalami, amit a szervezetek nagy többsége igazán eltanulhatna tőlük. De csak óvatosan, hiszen ez csak akkor működik, ha egy szervezet valódi hitelességet tud felmutatni. Az egész arról szól, hogy ráérezzünk a dolgokra, és mindig bizonyítsuk be, mit ér a szavunk.