Magasztos cél + hitelesség: ez is agilis szervezet

Szerző: | 2019. 09. 06. | Agilis szervezetek

Olvasási idő:

A The Corporate Rebels egy két srácból álló mini csapat, akik otthagyták nagyvállalati munkájukat azért, hogy felkeressék a világ leginspirálóbb munkahelyeit. 2016 decemberében írták meg a Patagonia nevű kaliforniai székhelyű vállalat történetét.

A Patagonia egy outdoor ruházati cikkeket és kiegészítőket gyártó vállalat, kb. 1000 alkalmazottal. Azért különlegesek, mert célkitűzésük túlmutat önmagukon (evolutionary purpose), és ez párosul egy olyan szintű hitelességgel, ami a gyakorlatban garantálja, hogy a célkitűzést a teljes szervezeten belül mindenki a magáénak érzi, és aktívan tesz is érte, így az végül megvalósul.

Érdekesség, hogy a cég nem alkalmaz progresszív szervezeti struktúrát, inkább hierarchikus működésben üzemel, mégis megvalósul a cégben a nagy fokú munkavállalói elkötelezettség. Így is lehet igen magas szintű agilis szervezetet (ez esetben teal szervezetet) építeni.

 

A cél mindenek felett: a Patagoniánál nemcsak beszélnek, cselekszenek is

 

➔ Reggel 6.30-kor egy kaliforniai strandon találjuk magunkat. Az előttünk elterülő óceánt bámuljuk, amiben egyszer csak ugrándozó delfineket veszünk észre, miközben a nap lassan feljebb kúszik az égen. Igazából azért vagyunk itt, hogy többet tudjunk meg az outdoor ruhákat és kiegészítőket gyártó vállalatról a Patagoniáról, és a mai nap első interjúalanyára várunk éppen. Hamarosan meg is érkezik Chipper Bro, mai kalauzunk, és belesve a furgonjába látjuk, hogy az tele van szörffelszereléssel. Kiderül, hogy a mai első találkozónk valójában egy kora reggeli szörfözést jelent Chipperrel, aki történetesen a szabad stílus kategóriában 12-szeres frizbivilágbajnok. Bátran kijelenthetjük, hogy az eddigi élményeinket számba véve ez messze a legkülönlegesebb módja egy céggel való megismerkedésnek, ami persze teljes mértékben összhangban áll Yvon Chouinard, a Patagonia ikonikus alapítójának életfilozófiájával, akinek már az önéletrajzi művének címe is magáért beszél: „Nálunk bárki bármikor elmehet szörfözni”.

A hullámok meglovaglása

➔ Néhány hullám elkapása után (hadd pontosítsunk: miután többször is fejjel egyenesen a földbe csapódtunk) a Patagonia Ventura belvárosában található központjába vesszük az irányt. Itt nagyjából 600-an dolgoznak, akik közül gyakorlatilag mindenki valamilyen szabadtéri sport szerelmese; szörfös, snowboardos, hegymászó vagy műlegyes horgász. Gondolhatjátok, hogy a munkahelyi légkör rendkívül barátságos és laza (patent, ahogy Chipper fogalmazott). A tűző kaliforniai napsütésben üldögélünk, és az elkövetkezendő órákat arra szánjuk, hogy minél több alkalmazottal tudjunk elbeszélgetni. Szerencsére ezek a barátságos emberek szívesen szakítanak ránk időt, és örömmel megosztják velünk személyes történeteiket. Hamar megállapítjuk, hogy a Patagoniánál láthatóan minden a célkitűzést és a küldetést kimondó nyilatkozatuk körül forog, amit 2012-ben fogalmaztak meg a következő szavakkal: Célunk a legjobb termékek kifejlesztése és legyártása, eközben a lehető legkisebb környezeti kárt okozva, valamint hogy gyakorlatunkkal a környezeti válsághelyzetre egyre jobb megoldásokat találjunk, és erre ösztönözzünk másokat is. Ahogy az egyik itt dolgozó fogalmazott ezzel kapcsolatban: A létező legjobb gyakorlatokat szeretnénk alkalmazni, amiket aztán mások is átvehetnek tőlünk. Szeretnénk a többi vállalatnak megmutatni, hogy hogyan kell jót tenni. De végül is csak helyesen szeretnénk cselekedni. Úgy tűnt, hogy mindenki, akivel csak beszéltünk, a végletekig elkötelezte magát amellett, hogy maradandó nyomot hagyjon a világban. De milyen feltétek megteremtésével igyekszik a Patagonia segíteni a dolgozóikat e céljuk megvalósításában, és hogyan váltják tettekre a szavaikat?

A hitelesség a kulcs

➔ Az egész világra kiterjedő kutatásunk során számos különféle szervezetet volt szerencsénk belülről megismerni, a Bucket List nevű listán szereplő úttörő vállalkozásoktól kezdve az olyan vállalatokig, amelyeknek (égető) szükségük van a teljes megújulásra. Úgy tűnik, hogy az egyik bűvszó a célkitűzés, hiszen mindenki erről beszél, de közülük csak néhányan váltják a szavaikat tettekre. Arra a megállapításra jutottunk, hogy egyes cégeknél a célkitűzés gyakran válik kiüresedett szólammá, amit aztán a dolgozók közül senki sem tud még csak felidézni se. Amikor pedig fontos üzleti döntéseket kell meghozni, a célkitűzés csak nagyon kis súllyal esik latba a végkimenetel szempontjából. A Patagóniánál pont ennek az ellenkezőjét láttuk. Minden, amit csak csinálnak, a célkitűzésük elérését szolgálja. Legyen szó akár a közösségimédia-szakértőjükről, a termékszakértőkről, a laboratóriumi munkatársról vagy a HR-osztályon dolgozókról, mindenki tudatosan igyekszik hozzátenni a magáét ahhoz, hogy a Patagonia küldetésének megvalósításához egyre közelebb kerüljenek. Ezt a dolgot ilyen magas szinten űzni nem láttuk korábban egyik vállalatnál se. Nincsenek kiskapuk, a hitelesség a legfontosabb.

Vezetői bevonódás

➔ Igazából úgy tűnik, hogy a Patagoniának már évtizedek óta az az alapelve, hogy nemcsak beszélnek, cselekednek is, főként a radikális kezdeményezéseknek és az aktív vezetői részvételnek köszönhetően. Mialatt kint üldögélünk a szabadban, a mögöttünk lévő játszótérről hallatszódó állandó gyerekzsivaj szolgál a dolgozókkal való beszélgetésünk aláfestéseként. Ennek pedig az az oka, hogy a Patagonia 33 évvel ezelőtti indulásakor azt a célt tűzte ki maga elé, hogy idővel a legjobb napközi gyermekfelügyeletet tudja biztosítani a dolgozóinak. Ma már olyan vállalati gyermekmegőrző központtal büszkélkedhetnek, amelyben kétnyelvű, szakképzett gyermekoktató-fejlesztő szakemberek dolgoznak, és ahol fontosnak tartják, hogy a gyerekek a lehető legtöbb időt töltsék a szabadban, hogy mindig új dolgokat fedezhessenek fel. Az interjúk készítése alatt többször is észrevettük, hogy a szülők gyakran átsétálnak ide, hogy ránézzenek, beszélgessenek egy kicsit a gyerekükkel. A munkahelyi bölcsődét-óvodát nem azért találták ki, hogy ezzel az új dolgozók szemében vonzóbb munkahellyé váljanak, hanem sokkal inkább a Patagonia kezdeti időszakában jelentkező egyik problémát igyekeztek így orvosolni. A Patagonia indulásakor Yvon Chouinard és a felesége, Malinda mellett a barátaik és családtagjaik dolgoztak, és ily módon szerették volna segíteni őket a családalapításban. A dolgozóik által megfogalmazott fontos igényeket mindig is igyekeztek mihamarabb kielégíteni, ami akkor éppen az újszülöttek felvigyázása volt. Ez fejlődött tovább a mai ösztönző légkörű munkahelyi gyermekközponttá. A munkahelyi bölcsőde-óvoda nemcsak a Patagonia dolgozóinak jelent nagy könnyebbséget, hanem a vállalat számára is hatalmas előnnyel jár. Az egyik dolgozó ezt így foglalta össze: Az országos 79%-os átlaggal szemben a Patagoniánál a nők 100%-a áll újra munkába a szülés után. Ennek köszönhetően nálunk teljes mértékben megvalósult a nemek közötti egyenlőség. A menedzserek és vezetők nagyjából fele nő, ami a sokszínűség szempontjából is nagyszerű.

A legtöbb hasznot hozó termékcsoport megszüntetése

➔ A Patagoniánál nagyra tartják az átláthatóságot és az egyenlőséget azért, hogy mindig olyan kiegyensúlyozott döntéseket tudjanak hozni, amelyek nemcsak a saját, hanem a bolygó szempontjából is kedvezőek. Emiatt egy idő után kritikus szemmel kezdtek el nézni a saját ellátási láncukra, és szerették volna a termékeik környezetre nézve káros hatásait csökkenteni. Ez az egész onnan indult, hogy 1994-ben Will Allen, az ökológiai gazdálkodást népszerűsítő aktivista körbevezette több kaliforniai gyapotfarmon is a Patagonia néhány dolgozóját. A munkatársak első kézből tapasztalhatták meg, hogy a hagyományos gyapottermesztés erős vegyszerek intenzív használatával jár együtt, amivel megmérgezik a talajt, a levegőt és a talajvizet. Végül ez vezetett a Patagonia azon elhatározásához, hogy a hagyományos módon termesztett gyapotot teljes mértékben lecserélik 100%-ban ökológiai termesztésű gyapotra. A probléma ezzel csak az volt, hogy akkoriban a Patagonia bevételeinek 20%-a származott a hagyományos módon termesztett gyapotból készült ruhák eladásából. Az alternatívája, az ökológiai termesztésű gyapot akkor a világ gyapottermesztésének nagyon kis százalékát tette még csak ki. A Patagoniának a nulláról kellett újrakezdenie az alapanyagok fejlesztését. 20 millió dolláros értékesítés forgott kockán, de kitartottak az elhatározásuk mellett. Egyik nap mindenkit összehívtak a cégnél, hogy az átláthatóság szellemében elmagyarázzák a munkatársaknak, mi áll a meghozott döntés hátterében. Erre az egyik alkalmazott így emlékezett: A vállalat buszos túrákat szervezett a gyapotültetvényekre, hogy a saját szemünkkel győződhessünk meg a hagyományos módon termesztett gyapot és a növényvédőszerek által okozott környezetkárosításról. Ez az ökológiai termesztésű gyapottal kapcsolatos program része volt, amely során az ökológiai gazdálkodás előnyeivel is megismerkedtünk. Több százan vettünk részt a kiránduláson, és azóta sokan változtattunk az életmódunkon is, például kizárólag ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszereket és ruházati cikkeket vásárolunk.

Szeretnénk a többi vállalatnak megmutatni, hogy hogyan kell jót tenni. De végül is csak helyesen szeretnénk cselekedni. 

A pénztárcádat is ki kell nyitnod, nem csak a szádat

Nem csak a történelmi jelentőségű tettek számítanak a Patagoniánál. Pont a látogatásunkkal egy időben egy nemrégiben indított kampányuk világszerte nagy figyelmet vont magára. A „Vote Our Planet” („Szavazz a bolygónkra!”) kampány arra buzdította az amerikaiakat, hogy „a levegőnk, a vizeink és a földünk védelmét szem előtt tartva” adják le szavazataikat. A kampány célja az volt, hogy a szavazókat minden szükséges információval ellássák ahhoz, hogy a bolygó egészségesebbé tétel

e érdekében a megfelelő lépéseket tudják megtenni. A vállalat megközelítőleg 1 millió $-t költött a kampányra abból a célból, hogy a választókat olyan jelöltek támogatására buzdítsa, akik a tiszta víz, tiszta levegő és a megújuló energia mellett szállnak síkra. Ezenkívül a Patagonia a választás napján bezárta a központját, az üzleteit és elosztóközpontjait abban a reményben, hogy ezzel is szavazásra sarkallja mind a 2000 alkalmazottját, mind az igen széles ügyfélkörét.

Ebben a hónapban a Patagonia ismét világszerte az újságok címlapjára került azzal a bejelentésével, hogy a fekete pénteki kiárusítása teljes forgalmát közvetlenül környezetvédelmi szervezeteknek adományozza. Ez a kezdeményezésük hatalmas sikernek bizonyult. Rose Marcario vezérigazgató számolt be arról, hogy a vártnál ötször nagyobb, 10 millió dolláros eladási rekordot döntöttek meg. Többek között ennek köszönhetően a Patagonia mindig beváltja az ígéreteit, és világszerte „több száz, helyi szintű és civil kezdeményezésű olyan nonprofit szervezetet támogat, amely azért dolgozik, hogy megőrizze a levegőnket, vizeinket és földünket a jövő nemzedékei számára”.

Az összetartozás érzése

A Patagonia központjába tett látogatásunk és az ott lefolytatott beszélgetések igencsak megleptek minket. Már korábban is láttunk az elhatározás diadalára példát, de az általunk ennél a vállalatnál tapasztalt hitelesség, szenvedély és a szervezeti célkitűzéshez való személyes kötődés egészen példa nélkülinek tűnik. Az az érdekes, hogy a Patagoniának láthatóan nincsen szüksége progresszív szervezeti struktúrára a munkavállalói nagy fokú elkötelezettségének biztosításához. Az, hogy tisztában vannak a célkitűzésük megvalósítására való állandó törekvés fontosságával, és hogy teljes szívvel hisznek benne, annyira fontos a számukra, hogy a mellett minden más szempont csak másodlagos szerepet játszhat.

Nagyszerű élmény volt a Patagoniánál az összetartást és az összetartozás érzését megtapasztalnunk. Itt őszintén hisznek abban, hogy egy önmagukon túlmutató, nagyobb célért kell tenni, miközben — ne áltassuk magunkat — sikeres forprofit szervezetként működnek. Ez olyasvalami, amit a szervezetek nagy többsége igazán eltanulhatna tőlük. De csak óvatosan, hiszen ez csak akkor működik, ha egy szervezet valódi hitelességet tud felmutatni. Az egész arról szól, hogy ráérezzünk a dolgokra, és mindig bizonyítsuk be, mit ér a szavunk.

 

Forrás: https://corporate-rebels.com/patagonia/

<a href="https://agiluu.hu/author/istvan/" target="_self">Marhefka István</a>

Marhefka István

9 éves koromban kezdtem a programozást, professzionálisan pedig több mint 20 év tapasztalattal rendelkezem szoftvertermékek kifejlesztésében. Jónéhány agilis csapatban dolgoztam különféle szerepkörökben (vezető szoftverfejlesztő, architect, termékfelelős, scrum master stb.), ahol az erős csapatmunkára építve hoztunk létre sikeres termékeket. Dolgoztam magyar KKV-knál, multiknál Magyarországon és Svájcban. Korábbi saját startupom, az amerikai irodát is működtető Be-novative nevű cég, amelyből már exiteltem, a mai napig sikeres. Agilis szervezetfejlesztői és DevOps tanácsadóként 2017 óta dolgozom. Elsősorban hazai kkv-k és nagyvállalatok agilis és digitális transzformációs törekvéseit támogatom.

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!