Jóból kiváló – könyvajánló

Szerző: | 2020. 05. 21. | Könyvajánló

Olvasási idő:

Emlékszem, Jim Collins Jóból kiváló könyve nagyon megragadott, amikor sok-sok éve olvastam. Reményt és ihletet adott, hogy valóban lehet emberi és produktív is egyszerre egy vállalat. Ha ezt a kettőt egyszerre képes megvalósítani, akkor tartósan vezető szerepet tölthet be a piacon.

Az alábbi összegzés informális, saját gondolatokat, véleményeket és jegyzeteket tartalmaz Jim Collins: Jóból kiváló című könyvének főbb gondolataival és megállapításaival kapcsolatban.

Amennyiben felkeltette neked is az érdeklődésedet a könyv, arra biztatlak, hogy olvasd el te is.

Itt tudod megvásárolni a kiadótól:  https://hvgkonyvek.hu/konyv/jobol-kivalo

Jim Collins: Jóból kiváló – A tartós üzleti siker elemei

Összegzés három mondatban: a kiválóan teljesítő szervezetek megkülönböztető jegye, hogy 15 év alatt legalább háromszor képesek voltak felülmúlni versenytársaikat részvényhozamaik tekintetében. Ezen cégek vezetői nem kifejezetten karizmatikusak voltak, inkább eltökélten és alázatosan viselkedtek. A vezető az emberek bevonásával találta meg, mi az, amiben ők együtt a legjobbak, és erre fókuszálták minden figyelmüket, miközben nem féltek szembenézni a munkájuk során jelentkező kellemetlen tényekkel.

Összegzés

  • Mi az oka annak, hogy bizonyos vállalatok az idő múlásával kiemelkedővé válnak, míg mások csak stagnálnak?
  • Miután abszurd mennyiségű adatot és több ezer oldal interjút vizsgált át, Collins és csapata felfedezte a kiválóság legfontosabb tényezőit a tartósan kiváló és a csak átmeneti sikereket elérő vállalatok összehasonlítása alapján.
  • A vizsgálat befejezése után a kutatócsoport az alábbi kiválósági alapelveket rögzítette:
    • A kiváló vállalatokat 5. szintű vezető irányítja
    • A kiváló vállalatok előbb összegyűjtik a megfelelő embereket a megfelelő pozícióra és csak utána találják ki, merre kell navigálni
    • A kiváló vállalatok szembe néznek a kegyetlen tényekkel
    • A kiváló vállalatok alkalmazzák a Sündisznó-elvet
    • A kiváló vállalatok a fegyelem kultúráját építik
    • A kiváló vállalatok hatékonyan alkalmazzák a technológiát
    • A jóból a kiválóságra való áttérés sokáig tarthat
Az 5. szintű vezetés
  • A „jóból kiválóra” átalakuláshoz vezető vállalatvezetők nem azok, akik karizmatikusak vagy nagy személyiségek, hanem inkább csendesek, félénkek. Kombinálják az alázatot és a szakmai akaratot.
  • Számukra első és legfontosabb a szervezetük sikere, majd csak ezután a személyes gazdagság.
  • Folyamatosan szem előtt tartják a vállalat jövőjét és felkészítik utódaikat, hogy nélkülük is további növekedést érhessenek el.
  • Kudarcok idején önmaguk vállalják a teljes felelősséget, sikerek idején a munkatársainak tulajdonítják a sikereket.
Előbb az ember, aztán a feladat
  • A kiemelkedő vezetők a vállalat átalakítását azzal kezdték, hogy a nem megfelelő embereket elküldték a cégből és megfelelő embereket alkalmaztak. Majd csak ezután döntötték el, hogy merre navigálnak.
  • A csak átmeneti sikereket elérő cégek elkövették azt a hibát, hogy a „zseni ezer segítővel” modellt alkalmazták a siker érdekében. De ez a modell kudarcot vall, ha a zseni távozik a vállalattól.
  • Ha kétségeid vannak, ne vedd fel a jelöltet.
  • Amikor tudod, hogy személyi döntést kell hoznod, azonnal cselekedj.
  • A legjobb embereidet a legnagyobb lehetőségekre állítsd rá, ne a legnagyobb problémákra.
  • A kiváló vezetők olyan emberek, akik hevesen vitatkoznak a legjobb döntések kialakítása érdekében és a megszületett döntés mögé mindegyikük felsorakozik.
Nézz szembe a kellemetlen tényekkel (de sose veszítsd el a hitedet)
  • A kiemelkedő cégek azzal kezdték meg útjukat a kiválóság felé, hogy szembesültek a brutális tényekkel.
  • Kérdésekkel vezess, ne válaszokkal.
  • A vezetés nem csak a vízióval kezdődik. Az emberekkel kezdődik, akik hajlandóak szembeszállni a brutális tényekkel és cselekedni a javulás érdekében.
A sündisznó elv
  • A kiváló cégek olyanok, mint a sündisznók – egyszerűek és lomhák, akik „egy nagy dolgot” ismernek és ahhoz ragaszkodnak (Sündisznó-elv):
  1. Amit szenvedélyesen szeretünk
  2. Amiben a világon a legjobbak vagyunk
  3. Ami a gazdasági motorunkat hajtja
  • A legfontosabb az, hogy a vállalat megértse, mi lehet a szervezetének a legjobb a világon, és ugyanolyan fontos, hogy mi nem lehet a legjobb – nem az, amit a legjobban akar.
A fegyelem kultúrája
  • A folyamatos sikerek és a kiváló eredmények eléréséhez a vállalatoknak ki kell építeniük és fenntartaniuk egy olyan kultúrát, amely tele van önfegyelmezett emberekkel, akik fegyelmezett tevékenységeket végeznek.
  • Bürokratikus kultúrák jönnek létre az inkompetencia és a fegyelem hiányának kompenzálása érdekében.
  • Ha egy vállalati kultúrában nincs fegyelem, ott rossz emberek vannak a vállalatban.
  • Ha megfelelő emberek dolgoznak a vállalatban, és a nem megfelelő emberek kikerülnek, akkor nem kell aggódni a bürokrácia miatt.
Technológiai gyorsítók
  • A kiemelkedő vállalatok átgondoltan és kreativitással reagálnak, és arra törekednek, hogy a nem realizált potenciált eredményessé tegyék.
  • A kiváló szervezetek elkerülik a technológiai divatokat, de úttörők lesznek a gondosan kiválasztott technológiák alkalmazásában.
  • Minden technológia kiválasztásánál elsődleges szempont megvizsgálni, hogy egyezik-e a Sündisznó-elvvel.
  • Egy vállalat nem hagyhatja figyelmen kívül az új technológiákat, és remélheti, hogy kiválóvá válik, de önmagában a technológia soha nem elsődleges kiváltó oka a kiválóságnak.
A kiválóságra való áttérés sokáig tarthat
  • A kiemelkedő vállalatok eredményei drámainak tűnnek, azonban a kiemelkedés nem egy mozdulattal történik. Nincs különösebb meghatározó esemény, amelyhez köthető lenne a kiválóvá válás, csak a külső szemlélő számára tűnhet így.
  • A tartósan kiemelkedő sikerek és átalakulások mindig az építkezés-áttörés sémáját követik. Mintha egy óriási lendkereket görgetnének maguk előtt kitartóan, amely idővel eléri az áttörési pontot.
<a href="https://agiluu.hu/author/eva/" target="_self">Mészáros-Nagy Éva</a>

Mészáros-Nagy Éva

Korábban kulturális antropológusként, ifjúsági mentorként, hr-esként és most trénerként és marketingesként is mások fejlődésének elősegítésében lelem a legnagyobb örömömet. Számomra az agilitás azt a közös változtatni akarást és fejlődést jelenti, hogy az emberek - legyenek ők gyerekek vagy felnőttek -, ha elkötelezettek, képesek szinte bármilyen kihívással megbirkózni. Az agilitás katalizálja egymást megértését, a közösségek kommunikációját és együttműködését, a folyamatos fejlődést a valódi világban valódi emberekkel.

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!