Motiváció 3.0 – könyvajánló

Szerző: | 2020. 04. 03. | Könyvajánló

Daniel H. Pink Motiváció 3.0 könyve alapmű a motiváció témakörében a munka világából. Ez volt az első olyan könyv volt a mainstream számára, amely megkérdőjelezte a külső jutalmakon (pénz, státusz) alapuló munka világát. Nekem alapvetően formálta át a gondolkozásomat 10 évvel ezelőtt, amikor először olvastam, és azóta is meghatározza gondolkozásom irányát.

Az alábbi összegzés informális, saját gondolatokat, véleményeket és jegyzeteket tartalmaz Daniel H. Pink Motiváció 3.0 című könyvének főbb gondolataival és megállapításaival kapcsolatban.

Amennyiben felkeltette neked is az érdeklődésedet a könyv, arra biztatlak, hogy olvasd el te is.

Itt tudod a Motiváció 3.0 című könyvet megvásárolni a kiadótól: hvgkonyvek.hu

Daniel H. Pink:

Motiváció 3.0 – Ösztönzés másképp

 

Összegzés három mondatban: A külső jutalmak (pl. pénz, társadalmi státusz) addig működnek, amíg rutinfeladatokon kell dolgoznunk. Azonban, ha kreatív megoldást kell találnunk egy problémára, vagy nehéz témát kell elsajátítanunk, akkor a külső jutalmak nem működnek, sőt jelentős károkat okoznak a hosszú távú motivációra és elégedettségre. A Motiváció 3.0 új paradigma, amely a belső motivációra épül, és amelynek 3 pillére az önállóság (autonomy), szakmai igényesség (mastery) és céltudatosság (purpose).

Összegzés

  • A társadalmak a motivációra különböző fejlettségi szinten néznek, mint egy operációs rendszer egyre jobb verziói.
  • Motiváció 1.0: az emberek csak biológiai lények, és küzdenek az élelmezés, biztonság és a szexuális szükségletek kielégítése érdekében (példa: gyűjtögetés és vadászat az életben maradásért)
  • Motiváció 2.0: ahhoz, hogy növeljük a termelékenységet, jutalmazzuk meg az embereket vagy büntessük meg őket, attól függően, hogy jól vagy rosszul végzik el a munkát. (példa: a késésért levonás jár, a túlóráért pedig plusz fizetés)
  • A motiváció 2.0 elrontja a kreativitást, csökkenti a teljesítményt, függőségeket okoz és elősegíti a rövid távú gondolkodást és megsemmisíti a belső motivációt.
  • Motiváció 3.0: az embereknek is megvan a hajlandósága a tanulásra, az alkotásra és a világ jobbá tételére, ezt a belső motivációjuk képes biztosítani.
  • A belső motivációnak három életető eleme van: 1. önállóság, 2. szakmai igényesség, 3. céltudatosság
  • Az önállóság: Az a vágy, hogy irányítsuk a saját életünket
  • Önmagában a pénz nem motiváló, viszont ha egy cég munkavállalói nagy szabadságot kapnak a munkájukban, kreatívabbá és jobb problémamegoldóvá válnak. (példa. a Google munkatársai munkaidőjük egyötödében bármilyen projekten dolgozhatnak. Ez az autonómia olyan nagy dolgokat hozott létre, mint a Gmail, a Google Hírek és még sok más.)
  • Fontos az önállóság ösztönzése, de ez nem jelenti az elszámoltathatóság csökkentését. Az ellenőrzés megfeleléshez vezet, az autonómia pedig elkötelezettséghez vezet
  • A szakmai igényesség: belső késztetés, hogy valami számunkra fontos dologban egyre jobbak legyünk, annak mesterévé váljunk
  • Csikszentmihályi Mihály pszichológus szerint, ha a munkafeladatok meghaladják a jelenlegi készségszintet, és az unalom és a szorongás közötti állapotba kerülünk, elkötelezettebbé, motiváltabbá és kreatívabbá válunk. Fejlődés indul és kialakul a szakmai igényességre való törekvés.
  • A vezetőknek minden alkalmazottal együtt kell kidolgozniuk, olyan munkafeladatokat, amelyek sem túl kemények, sem túl könnyűek, de éppen a jelenlegi képzettségi szint felettiek. Ezáltal a munkavállaló elkötelezettebbé válik, megtapasztalja a szakmai igényességet a munkájába, flow állapotba kerül.
  • A túl egyszerű feladatok gátolják a fejlődést, míg a túl nehéz feladatok túlbonyolítják a problémát, és túlterhelnek.
  • A szakmai igényességre való törekvés során alapvető szükség van a flow-ra. De ez önmagában még nem garantálja, hogy mesterévé válunk valaminek.
  • Céltudatosság: Az a vágy, hogy amit csinálunk, azt valami magasabb szolgálatában tegyük.
  • A cél az oka az olyan önkéntes szervezeteknek, melynek energiát, időt nem sajnálva dolgoznak, cserébe egyáltalán nem, vagy kevés pénzt fizetnek a munkájukért. Ezek az emberek motiváltak a munkára, mert táplálja őket a céltudatosság, amelyet mások megsegítéséből kapnak.
  • Az emberek természetüknél fogva hajlamosak arra, hogy célt keressenek, egy nagyobb ügy részét képezzék, és hozzájáruljanak valahogyan a világhoz. A hagyományos vállalkozás nem helyezte elsődleges helyre a célt és az önállóságot, ami kielégítetlen munkavállalókhoz vezetett. Sokkal értékesebb az egyén és a szervezet számára, hogy egy új motivációs módszert alkalmazzon: a céltudatosságot.

Képzeljük el, mennyivel jobban teljesítenénk mindannyian, ha frissítenénk az operációs rendszerünket. Belsőleg motiválttá válnánk és önállóságunk, szakmai igényességünk és céltudatosságunk hozzájárulna egy szabadabb, teljesebb élethez. Ez több, mint létfontosságú üzleti lépés, ez saját emberségünk megerősítése.

Az Agiluu támogatja a szervezeteket, hogy agilisabbá váljanak.

Tetszett az írás? Iratkozz fel a blogra, hogy mindig értesülj az új írásokról!